Mikael Ramel och Klas Qvist har gjort en skiva ihop som känns lika naturlig som kärleksfull. En musikalisk cirkel är sluten.
Mikael Ramel & Klas Qvist
Genre: Rock
Album: I huvet på varann
Bolag: Paraply records/Border
Mikael Ramels karriär sträcker sig från tidigt 60-tal med fadern Povel genom Fläsket brinner på 70-talet och inflytelserika skivor som debuten “Till dej”. Soundet då var psychedelisk proggpop med slängar av folkmusik. Lite som en mer kontrollerad Pugh Rogefeldt eller mindre jazzig Jojje Wadenius. Ett tamare och mer traditionellt 80-tal övergick i en barnskiva som blev det sista som Ramel spelade in på över 20 år. Under tiden har han bland annat utbildat sig till musikterapeut.
Boråsaren Klas Qvist (Citizen K) älskar säkerligen Ramels arv och har inte minst anammat mycket av ledstjärnans harmonier och frasering. Det står väldigt klart när man lyssnar igenom Ramels katalog och då framför allt hans 70-tal. Samarbetet med Qvist känns nästan löjligt naturligt och som att det skrevs i stjärnorna redan 1975.
“I huvet på varann” är alltså Ramels första albumlivstecken på över tio år. Samarbetet med Qvist föddes enligt utsago genom att boråsaren skickade ett ex av sitt senaste dubbelalbum “Second thoughts” till Ramel. Mottagaren trodde först att det var ett skämt, men lyssnade igenom den två gånger och blev frälst. Han hittade väldigt mycket gemensamt hos sig själv och det var kärlek vid första öronkastet. Ramel kände dock en frustration att Qvist inte sjöng på svenska, kontaktade artisten och erbjöd sig att omtolka låtarna. Sagt och gjort. En fin story senare så föds alltså kärleksbarnet nu i veckan.
Att Qvist och Ramel sjunger kusligt likt varann är också en förvirrande del av charmen. Någonstans så finns hela tiden känslan av att historien upprepar sig själv, att cirkeln är sluten. Det är ett vackert grepp i all sin enkelhet.
Recension; UPPSALA NYHETER
Recension: Full pott till Mikael Ramel och Klas Qvist nygjorda skiva
2019-01-18 - 15:35
Idag den 18 januari släpps det fantastiska albumet "I huvet på varann" med musik av Klas Qvist och svenska texter av Mikael Ramel.
För drygt ett år sedan damp det ner en postförsändelse i Mikael Ramels brevlåda. Som avsändare stod det Hemifrån och försändelsen innehöll en dubbel-CD av Citizen K. Mikael Ramel undrade först vad det var för skämt, men blev nyfiken och hade snart suttit i fyra timmar och lyssnat igenom hela albumet i sträck två gånger. Han blev överväldigad av den fantastiska musiken som dessutom var välproducerad. Musiken påminde Ramel en hel del om sin egna musik med vibbar från sent 60-tal och 70-talet.
Vid ungefär samma tidpunktfick jag själv ett exemplar av "Second Thoughts" av Citizen K. Min reaktion var snarlik Mikael Ramels. Vem är denna Klas Qvist som döljer sig bakom pseudonymen Citizen K, och hur kan en sådan låtskrivare vara okänd för de allra flesta.
Mikael Ramel fängslades av Klas Qvists musik och drömska och lite abstrakta texter. Ramel fick stor lust att sjunga låtarna på svenska. Han hittade till slut kärnan i Qvist texter och gjorde sina egna tolkningar och översättningar från engelska till svenska.
Mikael Ramel och Klas Qvist fann varandraoch arbetet med "I huvet på varann" tog fart. För övrigt en väldigt passande titel på deras gemensamma skapande. De flesta musikerna är förutom Ramel desamma som på "Second Thoughts". Mikael Ramel sköter sången, backas upp av Klas Qvist som dessutom spelar gitarr, klaviatur och en del annat. Kärnan av musiker är Tobias Walka på bas, Kim Gunneriusson på trummor och Andreas Holmstedt på ljudeffekter och programmering. Dessutom är den meriterade gitarristen och Mikael Ramels gamle vän Kenny Håkansson med på albumet samt några fler musiker.
I huvet på varann är ett riktigt mästerverk. Mikael Ramels sköna sång och fina texter till Klas Qvist storslagna musik, som innehåller en hel värld av influenser från 60- och 70-tal. Vi får verkligen hoppas att detta är början på ett fortsatt samarbete mellan herrarna Ramel och Qvist. Så mycket bättre än det här kan det inte bli. Vilken drömstart på musikåret 2019.
MIKAEL RAMEL & KLAS QVIST: ”I huvet på varann” (Paraply/Border)
”Till dej” är en av de bästa skivor som gjorts i Sverige, och de efterföljande skivorna som Mikael Ramel gjorde under sjuttiotalet är nästan lika bra. Mästerverk inom den svenska proggen, även om Ramel själv måhända inte är så förtjust i en sådan enkel definition. Och för all del, proggen hade mer att vinna på Mikael Ramel än vad han hade att vinna på proggen. Han var betydligt fyndigare både i sina texter och sin musik än vad många andra var under samma epok. (Men så hade han ju också pappa Povel att brås på.)
Det kan tyckas småskuret att dra upp fyrtio år gamla plattor när det ska handla om en alldeles nyutgiven Ramel-skiva, men eftersom de gamla skivorna har en sådan oanfrätt fräschör tycker jag ändå att det är på sin plats att nämna dem för det säger så mycket om Ramels tidlösa kvaliteter. Kvaliteter som han aldrig egentligen har förlorat, även om hans skivutgivning har varit minst sagt sporadisk under de senaste decennierna. Och just därför är det en händelse när det nu kommer en ny skiva ur Ramels fatabur.
Fast Ramel förtjänar inte ensam uppmärksamhet för ”I huvet på varann”. Den är gjord tillsammans med Klas Qvist, en mångårig begåvning på den boråsiska musikscenen. Qvist har skrivit musiken, Ramel texterna. Men samarbetet är så tajt att det är som att det är en och samma person som gjort låtarna. Matchningen är helt enkelt perfekt. Det är inte det minsta överraskande att Klas Qvist bekänner sig till Ramels beundrarskara men desto turligare att Mikael Ramel lyckas komma över den lätta harmsenhet han först kände när han hörde Qvists mycket Ramel-inspirerade dubbel-CD ”Second Thoughts”, utgiven under namnet Citizen K. Men Ramel blev fast, lärde sig snabbt se förbi likheterna med sin egen musik, undrade bara varför Qvist skrev på engelska. Idén att översätta låtarna till svenska föddes – och resultatet är ”I huvet på varann”.
Det är vanligtvis idiotiskt att utropa ”en av årets bästa skivor!” om något som släpps redan i januari, men vad ska jag göra när jag är helt övertygad om att ”I huvet på varann” faktiskt är precis just det? Tidlöshet är ju just den egenskap som alltid brukar dra det längsta strået, och Ramelskt (och Qvistskt) tidlös är just vad plattan är, i tonfall och utförande. Om man nu inte förstås tycker att det är mossigt med musiker som spelar för att det är kul och för att musiken är viktigare än attityder och självförhävelse. I så fall är ”I huvet på varann” väldigt gammalmodig. Tack och lov då.
Låtarna är helt underbara. Så genomarbetade, så rent arrangerade med stämmor och avväga inpass. Så hjärtevärmande. De lockar fram solen och smälter snön. Tar en i handen, smeker kinden. Lovar med ett för all del stundtals melankoliskt leende att det kommer att bli bättre. Och det kommer det, för ”I huvet på varann” lovar ingenting den inte kan hålla. Detta är frisk musik i en mycket sjuk värld. Hur skulle det intekunna vara en av årets bästa skivor?
Recension;Musik Konst . Mikael Ramel & Klas Qvist: I huvet på varann (Paraply Records/Border, 2019)
”I huvet på varann” är en ganska så typiskt skruvad Mikael Ramel-titel. Det är också en passande kryptisk titel på ett album med en ovanlig tillkomsthistoria.
Det förhåller sig ju så att herr Ramel fick sig tillsänt ett album av den för honom okända Citizen K. Ett dubbelalbum i cd-format med titeln ”Second thoughts”.
Ramel lyssnade, gillade vad han hörde och kände ett släktskap med sin egen musik. Ja, han gillade det så mycket att han ville sjunga in sångerna själv, fast på svenska.
Kontakt etablerades med Citizen K, som i den verkliga verkligheten heter Klas Qvist, och ett fruktbart samarbete föddes. Mikael la på ny sång, nya mixar gjordes och Kenny Håkansson bidrog med gitarr här och där.
Och här har vi den nu: den svenska enkelalbumsversionen av ”Second thoughts”. Samma lika fast ändå olika, kanske man kan säga.
Och visst blev det bra! Utan att dissa originalinspelningarna har sångerna vunnit på den fria översättningen/tolkningen till svenska. Med engelskan når man fler människor men det har blivit roligare och mer egensinnigt ramelskt på svenska.
Helheten har också vunnit. Detta pga den ganska radikala åtgärden att dumpa typ hälften av låtarna. Hur mycket jag än uppskattar originalet är det för långt och för utdraget. Tilläggas kan att det efterföljande albumet, ”III”, är ännu bättre.
Detta om detta. Så vad är det vi har framför oss? Tja, en slags psykedelisk pop med rötter i 60-talet. Härligt melodisk och kryddad med barockpop och softrock och, vilket är lite otippat, lite jingeljanglig indiepop.
Det låter Beatles – garnerat med allt möjligt från Beach Boys-körer till en och annan blinkning i riktning Prefab Sprout – och, obviously, Mikael Ramel själv. Inte bara för att det är han som sjunger utan också för att flera av låtarna har likheter med det han ägnade sig åt på de tidlöst ljuvliga 70-talsalbumen ”Till dej” och ”Extra Vagansa”. Psychiga proggvisor som han sedan några år tillbaka åter baxar land och rike runt inför entusiastiska skaror av unga och gamla medborgare.
Låt oss ta det från början. Med den formidabla ”Gryningen” och dess tungt sviktande och indiskt baklängesvibbande Beatles-psykedelia. ”Kan vi mötas i en gryning – på en äng av ren – pur sammet – i ett här och nu – som ett enat vi” sjunger Mikael Ramel, med sedvanligt tydlig diktion, över ett otåligt komp som låter mycket Dungen (ännu en referenspunkt).
Annat att ta upp skulle kunna vara det mest utpräglat myspsykedeliska partiet med ”Mygg och Spa” (skulle möjligen kunna vara signerad Mikael Ramel själv, kompletterad med ett Beatlesinspirerat hallucinatoriskt mellanspel), den instrumentala ”Halländskt kaffe”, ”Kluringen” (somrigt popjazzig och ösigt rockig på samma gång) och ”Bass upp på loftet” (med Kenny Håkanssons allra bästa solo i slutet).
Skulle förstås kunna skriva något om alla elva spår, det finns ju många kul detaljer att lyfta fram, båda musikaliska och textmässiga. Men det gör jag inte. Måste ju sätta en gräns nånstans.
Måste dock berömma den föredömligt pådrivande rytmsektionen Tobias Walka och Kim Gunneriusson, så det gör jag, och nämna den fina balansgången mellan Ramels/Qvists introspektiva allvar och vänligt formulerade tokerier. Man måste ju, till exempel, gilla den här kryptiska raden: ”Jag påstår inte att The Beach Boys ljög om sitt uppsåt – men nånting uteblev”.
Recension; Håkans POP 2019 01 15
KLAS QVIST/MIKAEL RAMEL
I huvet på varann
(Paraply/Hemifrån)
FÖR TVÅ ÅR SEDAN, NÄSTAN PÅ DAGEN FAKTISKT, fick jag en dubbel-cd med posten,"Second thoughts", med det då obekanta artistnamnetCitizen K. 23 låtar(!) på skiva med en för mig okänd artist från Borås väckte både naturlig nyfikenhet men också, efter nästan 50 år som skivrecensent kommer pessimism ibland krypande, skepsis. Men där fanns rent geniala kvalitéer och jag blev närmast stum av beundran inför både låtsnickrandet, produktionen och soundet som var djupt inspirerat av 60/70-talsnamn somBeach Boys, Pink Floydoch10cc. Nu visar det sig att en av Sveriges mest personliga artister, med en något sporadisk skivproduktion bakom sig, blev lika däckad som jag av låtarna på "Second thoughts". Materialet tog Mikael Ramel med storm och han upptäckte dessutom parallella drag med sitt eget låtskrivande. Den jämförelsen slog aldrig rot i mitt huvud menKlas Qvist, mannen som ÄR Citizen K, förklarar nu att han under årtionden tillbaka i tiden, respekterat Ramel och inspirerats av honom som artist och kreativ låtskrivare. Det var Ramels initiativ som födde idén till ett samarbete där han har skrivit svenska texter till elva av Qvists låtar från "Second thoughts". Tillsammans med stora delar av Citizen K-bandet (inklusive Qvist) plus gitarristenKenny Håkanssongick han sedan in i studion och resultatet är närmast förbluffande starkt. Texterna är färgade av Ramels extraordinära kvalitéer som författare och melodierna ligger också mycket nära hans egen värld. Hade jag inte vetat bättre hade jag varit övertygad om att skivan helt och hållet var Ramels verk ty det här samarbetet låter så mänskligt och naturligt. Men jag vet så väl, ovan nämnda Citizen K-album höll på att bli min största skivfavorit 2017, att melodimaterialet är av absolut bästa kvalité och Klas Qvist får också delad credit som artist på skivan. Det är Mikael Ramel på skivomslagets framsida men på cd-etiketten är det faktiskt Klas Qvists namn som med rätta nämns först. Vad jag har förstått hade "Second thoughts" orättvist begränsade kommersiella framgångar trots många positiva recensioner. På svenska, med ordkonstnären Ramel i högform, bör det här materialet nå ut så mycket längre. Utan att skivan på något sätt varken är strömlinjeformad, sönderarrangerad eller tillrättalagd. Den groteskt långa (9:24) "Wasps & cars" ("Mygg & spa" på svenska), med sina extrema ljudeffekter och musikaliska utsvävningar, har till exempel inte sorterats bort. Och ibland pendlar det på skivan mellan psykedelisk musik och engelsk progrock där även en instrumental låt får plats. Jag uppfattar nog att Ramel och den nya produktionen följt originalarrangemangen ganska strikt. Men där "Second thoughts" var en tämligen inspelningsstudiobaserad skiva med många pålägg är "I huvet på varann" huvudsakligen mer livebaserad. Det bränner onekligen till några gånger när musikerna går loss och svävar ut i energi och gränslös musik. Som i slutet på "En gång till", en av många höjdpunkter på skivan, där tre gitarrer, en pedal steel och en slide understryker den levande känslan. Både textmässigt och musikaliskt låter "I huvet på varann" som en fantastisk "uppföljare" till Mikael Ramels 47 år gamla "Till dej", skivan somhan och hans band turnerade runt med i vårasoch i sin helhet framförde på scen. Den gränslösa lekfullheten, de melodiska höjdpunkterna och den välskrivna poesin har de faktiskt gemensamt.
Recension; Musikbloggen 67 Mikael Ramel & Klas Qvist / I Huvet På Varann
känner ett tydligt musikaliskt släktskap är ju uppenbart (hemifrån) Paraplyrecords
Mikael Ramels första platta på nästan 15 år, som är den naturliga uppföljaren till den klassiska 70-tals trilogin ”Till Dej”, Extra Vaganza” och ”Tredje Skivan”. Nya albumet ”I Huvet På Varann”, ett samarbete med Borås-musikern Klas Qvist, också känd som Citizen K, släpps digitalt och fysiskt den 18:e januari 2019. Mikael och hans musik har haft en rejäl renässans de senaste 2 åren, där han åkt runt och spelat låtar från 70-tals plattorna under namnet "Mikael Ramel Band Till Dej.
I studion: Klas Qvist / Mikael Ramel / Tobias Walka / Kim Gunneriusson / Andreas Holmstedt / Kenny Håkansson / Christer Rudmyr / Berra Karlsson / Annika Larsen / Jonas Nordin / Ingela Ernst och Johanna Lillvik. Skivan är producerad av Klas Qvist och Andreas Holmstedt.
Mikael har lyssnat på Klas skiva SECOND THOUGHTS och detta har inspirerat Mikael till att göra en egen översättning/tolkning av SECOND THOUGHTS.
Mikael Ramels är ny för mej men efter att ha kollat lite på Spotify och googlat på Mikael Ramel så konstaterar jag att han är son till Musikgeniet Povel Ramel och då stiger ju förväntningarna. Klas Qvist har jag recenserat och rosat två gånger tidigare.
Att Mikael och Klas känner ett tydligt musikaliskt släktskap är ju uppenbart och det här med översättningar/tolkningar kan ju ha sina plus och minus.
Jag kan tycka att en text på mitt modersmål kan gå rakt in men en text på mitt så kallade andra språk tillåter mej att tolka den lite friare och kanske göra det lite mera spännande. Låtar att börja med: Tomrummet, Vem Av Oss Är Vem och Kluringen
Betyg: 4
Recensioner som PDF.( Klicka på för att förstora)
Örnsköldsviks Allehanda
Recensioner som PDF.( Klicka på för att förstora)
Dalademokraten
Recensioner som PDF.( Klicka på för att förstora)
Opulens